قانون 5s چیست؟
یکی از قانون هایی که استفاده از آن موجب افزایش بهره وری و عملکرد موثر افراد در کسب و کار می شود، قانون 5s هست. برای آشنایی با این نظام آراستگی با ما همراه باشید.
5s مخفف چیست؟
اولین سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که 5s مخفف چیست؟
- Seiri (ساماندهی)
- Seiso (پاکیزه سازی)
- Seiton (نظم و ترتیب)
- seiketsu(استانداردسازی)
- Shitsuke (انضباط)
در ادامه هر یک از این 5s به طور کامل توضیح داده خواهد شد.
Seiri (ساماندهی)
برای موفق شدن در ساماندهی (seriri) ابتدا باید به اولویت بندی پرداخت. در این صورت وسایل ضروری مورد نیاز برای کسب و کار از غیر ضروری جدا خواهند شد.
Seiso (پاکیزه سازی)
پاکیزگی (Seiso) به معنای دور ریختن اشیای زائدی است که در مجموعه کاربردی ندارند وهمچنین پاکیزه نمودن تجهیزات و ملزوماتی که مورد نیاز است.
در راستای پاکیزگی محیط کار با استفاده از چند موردی که در ادامه مطرح شده اند می توان اینکار را انجام داد.
- مورد اول مشخص نمودن مسئولیت هر فرد در پاکیزه نگه داشتن محل کسب و کار
- دوم اختصاص مسئول اجرایی برای پیش برد امور به بهترین نحو و نظارت بر فرایند نظافت سایر افراد
- سوم پاکیزه نمودن کلیه محل ها، حتی محلهایی که از چشم کلیه افراد دور است.
Seiton (نظم و ترتیب)
این قانون بیان می کند هر وسیله ای را باید در جای خود قرار داد تا هنگام نیاز بتوان به راحتی به آن دست یافت. به عبارتی قانون Seiton (نظم و ترتیب) کمک می کند به وسایلی که مورد نیاز است بدون اتلاف زمان دسترسی پیدا کرد.
در راستای این امر پیاده سازی مواد ذیل الزامی است:
- وسایل و تجهیزات را در جای خود قرار داده و برای پرونده ها، زونکن ها و… برچسب تهیه کنیم تا در هنگام نیاز بتوانیم به راحتی به آن ها دسترسی پیدا کنیم.
- تجهیزاتی که لازم نداریم را به بخش بایگانی انتقال داه و به سبک مرتب چیدمان نماییم.
- برای انجام ساماندهی به صورت موفق ابتدا لیستی از وسایل و ملزوماتی که در محل کار شماست را یادداشت نموده و بر اساس اولویت، طبقه بندی نمایید.
seiketsu (استانداردسازی)
استاندارد سازی (seiketsu) عبارت است از اصلاح نمون سه قانون s مطرح شده در ادامه یعنی ساماندهی، پاکیزگی همچنین نظم و ترتیب و کنترل دوره ای آن به این جهت که به بهترین نحو اجرا شود.
استاندارد سازی مرحله ای است که بیشتر باید مورد توجه مدیریت قرار گیرد.
به عبارتی باید چک لیست ها و مقرراتی توسط مدیر مجموعه طراحی شود و کلیه ی کارکنان موظف به اجرای آن به بهترین نحو باشند.
در این راستا می توان فعالیت هایی از جمله تشکیل جلسات راهبردی را پیاده سازی نمود.
انضباط (Shitsuke)
انضباط (shitsuke) در نظام 5s عبارت است از آموزش عادات و توانایی هایی جهت انجام یک وظیفه خاص. نکته اصلی در اینجا ایجاد عادات درست به جای عادات نادرست است.
آموزش 5s
آموزش 5s به کلیه ی نیروهای یک مجموعه، افزایش بهره وری و عملکرد موثر را به دنبال خواهد داشت.
دوره آموزش و همچنین مشاوره نظام 5s در این مجموعه توسط مستر رادامیر (مدیریت مجموعه) پیاده سازی می شود.
جهت کسب مشاوره، پیاده سازی آن به بهترین نحو در مجموعه خود کافی است با شماره 09130033060 ارتباط گرفته و یا از طریق پیج مستر رادامیر اقدام نمایید.
اقدامات لازم برای پیاده سازی 5s
برخی از اقداماتی که برای پیاده سازی نظام 5s در یک مجموعه لازم است پیاده سازی شود، عبارتند از:
- تعریف مسئولیت ها به طور کامل برای هر یک از بخش های سازمان
- مشخص نمودن مسئول اجرایی هر یک از بخش های سازمان
- اجرا نمودن نظام 5s در هر یک از بخش ها
مزیت های پیاده سازی قانون 5s در کسب وکارها
چند مورد از مزیت هایی که پیاده سازی قانون 5s در یک مجموعه به همراه دارد عبارتند از:
- زیبایی و نظم در محیط کار
- دسترسی آسان تر و راحت تر به پرونده ها، اسناد و… در محیط کار
- کاهش اشتباهات و دوباره کاری ها در محیط کار
- افزایش روحیه و روابط کارکنان
- کاهش خستگی روانی ناشی از کار
- روند پیشبرد سریع تر امور
- افزایش تعلق سازمانی
- جلب نظر مشتریان
- آسان تر شدن روند پیشبرد کارها