بازاریابی و فروش محصولات در یک شرکت پخش مویرگی بسیار حائز اهمیت است.
از اینرو باید علاوه بر استفاده از نیروهای متخصص از تکنیک هایی استفاده نمود که کاملا موثر باشند.
در این مقاله سه مدل تکنیک متفاوت برای بازاریابی و فروش (marketing) مطرح شده اند که عبارتند از:
تکنیک چالشگر در بازاریابی و فروش
تکنیک چالشگر بیانگر این موضوع می باشد که فروشنده ای بهترین است که بتواند در ارتباط با مشتری خود به بهترین سبک عمل نماید.
به عبارتی می توانند از طریق یکی از راهکارهایی که در ادامه مطرح می شوند نظر مخاطب را به خود جلب کنند.
- آموزش
در هنگام مواجه شدن با یک مشتری که از سطح آگاهی بالایی برخوردار است همیشه باید اطلاعات یا رویکرد جدیدی به همراه داشت.
زیرا تنها از این طریق می توان نظر او را جلب نمود.
بنابراین نیاز است بازاریاب آموزش های خود را بروز نگه داشته و در کسب تجربیات جدید کوشا باشد. - کنترل
در این مرحله در صورتی که مشتری تمایلی به کسب اطلاع در مورد قیمت محصول نداشت باید سریع بحث را تغییر داده و به سمت ارزش ها برد.
در این صورت یک چالش فکری ایجاد می شود که می تواند یک نتیجه ی مثبت در زمینه ی فروش را به همراه داشته باشد. - تناسب سازی
تکنیک تناسب سازی به این موضوع اشاره دارد که:
افراد برای برقراری ارتباط موثر با مشتریان خود، همزمان با نظر گرفتن شاخص های اصلی شرکت بازاریابی و فروش، باید اهداف مشتری را در نظر گرفته و از این طریق نظر او را جلب نمایند.
تکنیک فروش اسپین (SPIN)
تکنیک فروش اسپین (SPIN) در بازاریابی به این موضوع توجه دارد که باید از مشتری درست سوال پرسید.
SPIN متشکل از چهار کلمه است که در مقالات بازاریابی و فروش حائز اهمیت است.
- Situation (موقعیت)
به این موضوع اشاره دارد که بازاریاب باید متوجه شود که در چه موقعیتی چه سوالی پرسیده شود.
علاوه بر این باید سعی کند از سوالات حرفه ای استفاده کند.
- Problem (مشکل)
در این مرحله سعی بر این است که مشکلات مشتری را شناسایی نموده و در جهت برطرف نمودن آن تلاش کرد.
زیرا در این صورت می توان امکان فروش را برای خود فراهم ساخت.
- Implication (نتیجه)
در اینجا مشتری سعی دارد کلیه مسائلی که بازخورد منفی در فروش دارند را مطرح نماید.
فروشنده باید بتواند با عملکرد مثبت خود این نتیجه را معکوس نماید.
- Need-pay-off (بازده)
در ادامه مرحله نتیجه، فروشنده باید بگونه ای رفتار نماید که مشتری خود این سوال را مطرح کند که این محصول چگونه به برطرف نمودن مشکلات من کمک می کند و سپس به خرید روی آورد.
تکنیک فروش اسنپ (SNAP) در مقالات بازاریابی و فروش
تکنیک فروش اسنپ در مقالات بازاریابی و فروش به این صورت مطرح می شود که باید بر روی تصمیم گیری مشتری کار شود.
به عبارتی باید اثر گذاری مثبت انجام شود تا مشتری تمایل به برقراری ارتباط که اولین قدم در خرید محصول می باشد نماید.
- keep it Simple (سادگی)
- be iNvaluable (با ارزش بودن)
- Align (سازگار بودن با مشتری)
- Raise priorities (در اولویت بودن)
از آنجایی روزانه فروشنده های مختلفی برای فروش محصولات خود به نزد مشتری مراجعه می کنند بنابراین باید با استفاده از کلمات کلیدی موثر و در عین حال ساده نظر مشتری را به خود جلب نمود.
در مرحله دوم که استارت صحبت کردن خورده می شود فروشنده باید با استفاده از تکنیک های خاص در فروش مشتری را ترغیب به کسب اطلاعات بیشتر نموده و سعی در جلب رضایت و نظر مشتری داشته باشد. به عبارتی باید ارزش خود را به مشتری ثابت نمود.
سازگاری با مشتری یکی از عواملی است که بسیار حائز اهمیت می باشد.
گفتنی است که موفق پیش رفتن در این زمینه موجب می شود فروشنده برای مشتری در اولویت قرار گرفته شود.
جهت دریافت مشاوره در زمینه ی بازاریابی و فروش محصولات کافی است با مشاوران ما در شرکت ریحان غزال ایرانیان تماس گرفته و یا از طریق لینک واتس اپ درخواست وقت مشاوره حضوری نمایید.