امروزه استراتژی برندینگ به سبک حرفه ای اهمیت فوق العاده ای بین سازمان های مختلف دارد.
از اینرو در مقاله مذکور در بین انواع استراتژی برندینگ یکی از مهم ترین آن ها به طور کامل بیان شده است.
برندینگ یا برندسازی چیست؟
برندینگ یا برندسازی فرآیندی است که به وسیله آن، یک کسب و کار خود را برای عموم مردم شناسانده و از رقبا متمایز می کند.
به عبارتی به عنوان یک ایده یا طرحی شناخته می شود که جامعه بتواند به راحتی آن را بشناسد.
از آنجا که فناوری اطلاعات امروزه به سرعت در حال رشد می باشد و مخاطبان بازار هدف ما (مثلا مصرف کنندگان محصولات) هر روز آگاه تر می شوند، بنابراین:
کلیه ی کسب و کارها و مشاغل باید به طور کلی با استراتژی های برندینگ به سبک حرفه ای آشنا شوند و از این طریق بتوانند محصولات خود را به راحتی بفروشند.
در ادامه با برترین استراتژی در برندینگ آشنا خواهید شد که شامل سه قسمت core brand و benefit و Imc می باشد.
Core brand در استراتژی برندینگ
رئیس شرکت مشاوره و طراحی برند Landor Associates (آلن دامسون) می گوید:
هر برند ارائه دهنده ی قول و وعده ای می باشد.
اما معضل امروز بازار اعتماد پایین و احتیاط در خرج کردن بالاست.
بنابراین تنها با وعده دادن نمی توان یک برند را از دیگری جدا کرد.
بلکه داشتن یک هدف برندینگ (corebrand) معین است که موجب این امر می شود.
به عبارت دیگر، در استراتژی برندینگ انتخاب هدف برندینگ بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا موجب ایجاد تمایز از رقبای دیگر می شود.
حال این سوال ها مطرح می شود که:
- چگونه می توان هدف کسب و کار را مشخص نمود؟
- چگونه می توان مدیریت برند و استراتژی برندینگ انجام داد؟
- تکنیک های برندینگ چیست؟
در ابتدا هدف کسب و کارتان را مشخص کنید اما چگونه؟
به دو روش به هدف می توان نگاه کرد:
کاربردی: تمرکز این روش به ارزیابی موفقیت با توجه به دلایل تجاری و فوری است.
(به عبارتی در این روش هدف کسب و کار پول درآوردن است.)
قصدی: بر روی موفقیتی متمرکز است که، وابسته به توانایی پول درآوردن و انجام کارهای خیر در دنیا باشد.
کسب درآمد تقریبا برای تمام کسب و کارها اهمیت فوق العاده ای دارد؛ اما برند برای چیزی ایده آل تر از آن تلاش می کند، آن هم ماندگاری است. مانند IKEA.
نگرش استراتژی برند IKEA چیست؟
برند IKEA تنها به فروش لوازم خانگی وابسته نیست، بلکه راهی برای ایجاد زندگی روزمره بهتر است.
این روش برای مشتریان احتمالی خوشایندتر خواهد بود، زیرا نماینگر تعهد آنها برای ایجاد ارزشی فراتر از فروش را می باشد.
Benefit در استراتژی برندینگ
Benefit یا مزیت رقابتی انجام دادن درست کار یا ویژگی است که با ارائه آن از رقبای خود بهتر نشان داده شوید.
در واقع کلیدیترین موردی که شما را از دیگر رقبا متمایز میکند، مزیت رقابتی برندتان محسوب می شود.
برندها معمولا در بیانیه ارزش برند (Value proposition) خود از موارد زیر به عنوان مزیت رقابتی یاد میکنند:
- قیمتی بیرقیب
- طراحی متمایز
- تکنولوژی بروز
- خدمات پشتیبانی متمایز
- سرعت در تحویل محصولات
- شخصیسازی محصولات
تعریف چارچوب برای مزیت رقابتی
با ایجاد یک چارچوب چند جانبه که دربرگیرنده ترکیبی از چند ویژگی متمایز کننده برند شما باشد، میتوانید یک مزیت رقابتی پایدار ایجاد کنید.
شما چه ارزشی را فراهم میکنید؟
ممکن است محصولات یا خدمات شما مزایای بسیاری برای مشتریان به همراه داشته باشد. اما پرسش اصلی این است که دقیقا کدام مشکل از مشتری را حل میکند یا به کدام نیاز او پاسخ میدهد؟مشتریان (Customers)
نیاز واقعی مشتریان شما چیست؟
هر زمان که مشتریان شما وضعیت اقتصادی خوبی داشته باشند، ممکن است به کالاها و همچنین خدمات مختلفی علاقهمند باشند، اما این موضوع حائز اهمیت است که:
نیاز واقعی این مشتریان زمانی نمایان میشود که بودجه محدودی داشته باشد.
برای مثال، ممکن است کالاها یا خدمات غیرضروری در زمان رکود اقتصادی طرفداران کمتری داشته باشند.
رقبا (Competitors)
شما چه کاری را بهتر از شرکتهای رقیب خود انجام میدهید؟
تحقیق، تجزیه و تحلیل در مورد رقبای سازمان موجب می شود راحت از مزیت رقابتی خود مطلع شوید.
- چه اتفاقی در اطراف شما میافتد؟ (آنچه رقبایتان از عهده آن برمیآیند؟
- چرا این اتفاق میافتد؟ (استراژی که توسط آن ها اجرا می شود چیست؟)
- شما باید چه برنامهای داشته باشید؟ (چه زمینههایی را میتوانید بهبود ببخشید)
به عقیده نویسنده و سخنران مشهور برایان تریسی (Brian Tracy)، مزیت رقابتی موضوع مهمی است که برای افراد بسیاری قابل درک می باشد.
لازم به ذکر است که میتوان آن را ترویج کرد و مخاطبان هدف حاضرند برای آن پول پرداخت کنند.
مزیت رقابتی یک امر مهم و ضروری است؛ اما تنها یکی از فاکتورهای مهم در فرآیند استراتژی برندینگ به شمار می آید.
حال این سوال مطرح می شود که یک برند قدرتمند چه ویژگیهایی دارد؟
- معنی دار باشد یعنی در عین خواستنی بودن، باید پاسخگوی نیازهای مشتریان باشد.
- متمایز یعنی علاوه بر منحصربه فرد بودن در راستای تامین منافع مشتریان، گام دیگری از رقیب های خود جلوتر است.
- برجسته بودن یعنی برندی که مشتری نامش را در لحظه نیاز، ناخودآگاه به یاد میآورد.
برای مثال میتوانیم از Apple به عنوان یک برند موفق و قدرتمند نام ببریم که سالها به صورت تخصصی و با استراتژی مشخص، برای ایجاد هویت خود تلاش کرده است.
Imc ابزاری برای ارتباط یکپارچه بازاریابی
IMC (Integrated marketing communication) در استراتژی برندینگ به معنای ابزاری برای یکپارچه سازی تمامی ابزارهای ارتباطی به نحوی است که بتوانند هماهنگ با یکدیگر در جهت اهداف برند و مزایای رقابتی برند فعالیت کنند.
- تبلیغات: انجام تبلیغات متناسب با اهداف برند به صورت آفلاین و آنلاین
- روابط عمومی (public relation): تبلیغ محصول توسط سایر افراد بیرون از سازمان به طور مثال تبلیغات دهان به دهان و…
- Event ها و حامیان: برگزاری یک رویداد خاص، دعوت افراد مشهور، ارائه یک جشنواره فروش ویژه برای افراد حاضر در ایونت و…
- بسته بندی محصول به سبکی که توجه مخاطب را جلب نماید.